Ik vind dat het goed is

Toen ik vanmorgen naar mijn laatste blog keek schrok ik. Het was al bijna 14 dagen geleden dat ik hier iets heb geschreven. Ik schaam mij diep, maar aan de andere kant betekent het ook dat ik geniet van hetgeen waar ik mee bezig ben 
Ergens in de afgelopen week is de knop omgegaan. Extra uitstapjes en langer wegblijven zal waarschijnlijk niet zoveel meer toevoegen. Het is goed geweest. Ik heb een mooie tocht gefietst en veel gezien en gedaan. Of het de rust heeft gebracht die ik wil zal in de toekomst moeten blijken. 
Ik zit nu net ten noorden van Compiegne en moet nog minder dan 600 kilometer fietsen. Dat moet op een rustig tempo prima kunnen. Globaal neem ik hierna nog 1 rustdag en dan echt naar huis. Met Geertje heb ik afgesproken dat ik waarschijnlijk zondag 27 augustus weer thuis kom. Ik ben dan 4 maanden onderweg geweest en heb pakweg 6000 km gefietst. Het is sneller gegaan dan ik had verwacht, maar echte tegenslagen heb ik ook niet gehad. Het weer zat mee. Het lichaam raakte steeds beter getraint en de uitrusting hield zich prima.
Terug kijkend op de laatste etappes dan heb ik minder Camino gevoel. Het was in Noord Spanje al wat minder en hier nog minder. Aan de ene kant komt het doordat je minder pelgrims ziet en spreekt. Veel toeristen onderweg nu en dan vooral rond om het Loire gebied. De insteek van die fietsers is toch anders. Als laatste ga ik de 'verkeerde' kant op. Alhoewel ik deze week een verhaal las van iemand uit Harderwijk die terug was gelopen. Er zijn er dus meer die de 'verkeerde' kant opgaan.
Er is best een hoop gebeurd de laatste weken. Vanuit zuid-west Frankrijk naar noord Frankrijk gefietst. Hoogtepunten voor mij waren passeren van Melle, eten kopen voor een Vlaamse pelgrim en het bezoek aan Chartres.
Iedereen die mij wat langer kent weet waarschijnlijk dat mijn doopnaam Melle is. Toen ik geboren werd was vernoemen heel gewoon en ik kreeg de naam van mijn opa. Als roepnaam werd het Marchel. Misschien hadden ze dat niet moeten doen, omdat Melle vaker goed geschreven zou zijn dan Marchel. Vanuit eerder genealogisch onderzoek weet ik dat de naam uit Friesland komt. Wat is er dan leuker als je tijdens het fietsen van je Camino langs het plaatsje Melle komt. Zover ik weet zijn er in Europa 4 plaatsen met de naam Melle. België, Frankrijk, Italië en Duitsland. Misschien een rondje rijden langs de alle plaatsen.
Tijdens de rustdag in het Loiredal bezocht ik Tours. Een voor mij bekende plaats, omdat ik wel vaker vakantie heb gevierd in dat gebied. Bij de kathedraal zat een man met een rugzak en daarop een Jacobsschelp. Ik begroet hem met 'Buen Camino ' en we raken aan de praat. Hij bleek een Vlaming te zijn die al 7 keer een Camino had gelopen. Tijdens de laatste was hij in Tours gestrand en had 3 weken in een ziekenhuis gelegen. Zijn benen zagen er nog steeds opgezwollen uit overigens. De dag erna zou hij worden opgehaald door vrienden, maar tot die tijd moest hij zien te 'overleven'. Het ziekenhuis had hij zelf moeten betalen omdat hij geen extra reisverzekering had genomen. Nu was hij platzak en sliep in de inham bij de kathedraal. Had wel water maar geen voedsel. Ik heb voor hem een paar sandwiches gekocht. Of het verhaal klopt zal ik nooit weten, maar op dat moment gaf het voor mij een goed gevoel. 
Chartres en zijn kathedraal. Prachtig gebouw. Vanuit de camping nog snel even aan het eind van de middag de stad en de kathedraal bezoeken. Tijd eigelijk te kort en werd nog korter door regen. Voor een kennis was ik op zoek naar een zaak met muziekdoosjes. Deze moest vlak bij de kathedraal liggen. Helaas niet gevonden, maar de stad zelf zag er prachtig uit. De combinatie van een goede camping, dicht bij de stad,  heerlijke pizza en goed lokaal bier maakt dat ik hier terug wil komen. Ik kan het dan beter bekijken.
Nu zit ik voor de tent op een geleende stoel en met een geleende tafel. Blij dat de camping dat fasciliteert. Genieten van de rust en de omgeving. Al beperkt de omgeving zich vandaag alleen tot de camping. Gisteren al de nodige boodschappen gedaan, omdat vandaag ongeveer alles dicht is. De katholieke kerk viert vandaag 'Maria Hemelvaart' en dan is in Frankrijk alles dicht. Ondertussen meimer ik wat over de toekomst, drink koffie en lees een boek. Wat te doen met mijn herinneringen aan deze reis en hoe vertel ik mijn verhaal zo goed mogelijk aan anderen. De toekomst zal het leren.
Buen Camino

Reacties

  1. Helaas moet ik je uit een droom helpen over een van de hoogtepunten van je tocht. De Vlaamse pelgrim die op het bankje voor de kathedraal in Tours zit is gewoon een zwerver. Zijn vriend zal hem nog steeds niet opgehaald hebben. Ik ben er ook ingetuind en heb ook eten voor hem gehaald. Ik heb hetzelfde verhaal van twee andere pelgrims gehoord. Ik vond het wel een shock, schaadt het vertrouwen van het pelgrimsgevoel..

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Dankjewel voor je reactie. Ik was al niet 100% overtuigd, maar op dat moment leek het het beste. Jammer dat er zulke mensen zijn.

      Verwijderen

Een reactie posten

Populaire posts van deze blog

Bijna thuus!

Omkeerpunt