Week 18 van de voorbereiding - weer of geen weer

Maart roert zijn staart en april doet wat hij wil. Nederlandse gezegdes die afgelopen week waarheid waren. In het begin van de week reed ik nog rond in mijn korte fietsbroek en gewoon fietsshirt. Wel met een jasje erover, maar de laatste rit was weer in de kleding die ik afgelopen maanden heb gedragen. Winddicht en meerdere lagen over elkaar. Op die manier bleef ik goed op temperatuur. Stil zitten onderweg kon niet te lang, omdat ik dan te veel afkoelde.

Nu zit ik op de bank dit te schrijven. De wind blaast door de straat en de regen klettert tegen de ramen. Het lijkt gewoon herfst.

Dit bevestigt wel weer wat ik wel wist wanneer je meerdere dagen of maanden op stap gaat. Je moet voor diverse gelegenheid kleding meenemen. Gelukkig kennen we tegenwoordig hele geschikte kleding om kou en regen tegemoet te treden. Niet te dik zodat het opgerold makkelijk meegenomen kan worden.

Ik maak mij meer zorgen over de zon en de temperatuur. De zon kan leiden tot verbranding van mijn huid. In ieder geval moet ik mij goed insmeren met factor hoog, zodat de kans op verbranding geminimaliseerd wordt. Daarnaast is er nog een mogelijkheid om een dun buitensport overhemd te gaan dragen, zodat mijn huid bedekt is. Dat betekent overigens wel dat er misschien extra bagage meegaat en daar zit ik niet op de wachten. De komende tijd de voor en tegens op een rij zetten en dan beslissen wat ik ga doen.

Qua training heb ik de afgelopen week de mijlpaal van 2000 geregistreerde kilometers gehaald. Tijdens de 100 plus rit ‘van bajes naar bajes’ heb ik de grens gepasseerd. Weldadigoord zegt op de website hierover:

Deze indrukwekkende fietsroute brengt je van Hoeve Boschoord naar het monumentale Veenhuizen. Onderweg fiets je door het prachtige natuurgebied van het Drents-Friese Wold en het Fochteloërveen. Cultuur en natuur komen hier samen!



De route zelf is 66 kilometer, maar met de aan, - en afvoer stukken kwam ik tot een mooie 100 kilometer. Het Fochteloërveen blijft toch een schitterend natuurgebied. De ruimte, de rust en de dieren die je tegenkomt zijn overweldigend. Jammer genoeg dit keer de kraanvogel niet gezien, maar je kunt niet alles hebben.



Het is april en dat betekent dat ik over een maand mijn eerste meerdaagse trainingstocht ga maken. De eerste contacten zijn al gelegd om bij bekenden langs te gaan. Ik heb er zin in. Deels bekend terrein, maar ook weer trajecten die ik nog nooit heb gefietst. Ik hou jullie op de hoogte wat er precies gaat gebeuren.



Reacties

Populaire posts van deze blog

Bijna thuus!

Ik vind dat het goed is

Omkeerpunt