Week 34 en 35 van de voorbereiding - aanpassingen

In de vorige blog schreef ik dat ik over een paar dingen wilde nadenken. Moet ik nog wat veranderen of extra dingen aanschaffen.

De elektriciteitskabel blijft zoals hij is. Ik zie toch geen doorslaggevende voordelen in de kabelhaspel die ik tijdens mijn rit door het Vechtdal zag. Alleen de stekker vervangen door een goede waterdicht en dan zijn we er.

Ik heb toch besloten om de tandwielen achter te vervangen. Er zit nu een 9-speed op die lopen van 11-32 tandwielen. Dat zou in principe genoeg moeten zijn, maar voor de veiligheid verander ik dit toch door een 11-36 set van tandwielen. Daarmee hoop ik bergop wat meer voordeel te hebben. Voor de leek: als je achter een groter tandwiel neemt en voor het aantal tanden gelijk houdt dan trap je lichter.

De verandering roept wel weer een vraag op of ik wel een goede fiets heb. Mijn Koga-Myata is hoogstwaarschijnlijk van 2000 (het frame dan). Draaiende delen slijten natuurlijk en worden dan ook vervangen als het nodig is. 9-Speed raakt echter uit. De markt zit inmiddels al op 12-speed. De fietsenmaker kon er nog wel één bestellen en hopelijk is die er aankomende week. De set wordt niet direct geïnstalleerd, maar dan hebben we hem alvast. Daarnaast probeer ik erachter te komen of een migratie naar bijvoorbeeld 11-speed mogelijk is. Dit is natuurlijk een noodscenario, maar voor het geval dat. In het slechtste geval moet er een andere fiets komen en dat wil ik eigenlijk niet. Ik duim dat het allemaal goed komt.



Berichten van Maria en Freerk, tijdens hun Camino, over de gevolgen van warmte en het bericht dat iemand aan de gevolgen van de hitte is overleden tijdens zijn Camino hebben me toch maar weer eens doen kijken naar de watervoorziening. Ik had al 2 bidons op mijn fiets zitten en daarmee kon ik bijna 2 liter vocht meenemen. Aan de onderkant van het frame heb ik nog een bidonhouder bevestigt en één vervangen door een houder voor petflessen (maximaal 1,5 liter). Daarmee zit ik nu op ongeveer 3 liter. Samen met de thermosfles met heet water is het bijna 3,5 liter. Voorlopig laat ik het daarbij.



Ik noemde Maria en Freerk al. Zij zijn inmiddels aangekomen in Santiago. De laatste kilometers zijn heel zwaar geweest, maar ik neem mijn fietshelm af voor hen. Wat ze beleefd hebben vertellen ze op hun eigen website. Ben je geïnteresseerd klik dan hier.

Natuurlijk heb ik de afgelopen 2 weken niet stil gezeten. Een paar leuke trainingsrondjes gemaakt en zo af en toe het nuttige met het aangename verenigt. Totaal was het ongeveer 350 kilometer. Elke keer voelen de benen beter.



De mooiste route was toch wel de herstelde route ‘De Kolonie en de Lindevallei’ van Weldadigoord. Deze fietsroute loopt door de Lindevallei in Zuid-Friesland. Een deel van het fietspad is meer dan een jaar niet beschikbaar geweest, omdat het vervangen moest worden. Na veel gedoe is het fietspad, inclusief de bruggen, tussen Wolvega en de Hoeve weer gereed. Ik heb een klein deel gefilmd tijdens het fietsen. De film is te vinden op mijn Facebookpagina StClemens2StJacobus. Filmen van een fietstocht is overigens leuk. Ik ga toch kijken of de camera (lees mobiel) kan bevestigen op het stuur voor wat meer filmpjes.

Wat zit er in het vat. Komende week de fiets weer gereed maken, omdat ik daarna een 5-daagse tocht ga rijden. Het eerste deel van de St. Jacobsfietsroute wil ik fietsen. Deze route ga ik volgend jaar vanaf Breda volgen naar Santiago. Het deel van Haarlem naar Breda zou ik missen, omdat ik vanuit Steenwijk via de NAP-route wil vertrekken naar Breda. Volgende week rij ik eerst naar Haarlem en dan naar Breda. Als afsluiting fiets ik vanuit Breda weer terug naar huis. De verwachting is dat ik zo’n 500 kilometer ga trainen.  

 

 

Reacties

Populaire posts van deze blog

Bijna thuus!

Ik vind dat het goed is

Omkeerpunt