Week 36 van de voorbereiding - handiger

 Vandaag heb ik de spullen voor mijn 5-daagse trip over de St. Jacobsfietsroute ingepakt. Ik word er steeds handiger in. Door meerdaagse trainingsritten tot nu toe heb gemaakt heb ik inmiddels een zo goed als vaste indeling in de fietstassen gevonden. Eéntje die ik handig vind. Van tevoren had ik lijsten gevonden op internet wat je allemaal mee zou kunnen/moeten nemen. Die lijsten heb ik verwerkt in een inpakschema en dat is tijdens de trainingsritten aangepast aan wat ik handig vind.

Mijn fiets is weer op spanning en de fietskar hangt er inmiddels aan. Vanavond de tassen erop en dan kan ik morgen vroeg op pad richting Almere. De temperatuur zal deze week, volgens voorspelling, oplopen tot boven de 30 graden. Dat is een mooie gelegenheid om de watervoorziening te testen en te kijken of ik koel kan blijven door Cobber koelsjaal. Als alles goed gaat ben ik vrijdagavond weer thuis.



Van handiger met bagage naar een handbike is maar een klein stapje. Afgelopen week heb ik op dinsdag niet gefietst, maar gekeken naar fietsen. In Steenwijk was het zogenaamde rondje om de kerk. Naast de professionals waren er ook wedstrijden voor de jeugd. Zogenaamde dikke banden race. Letterlijk soms, want er waren kinderen die mountainbikes hadden met hele dikke banden. Daarnaast was er een wedstrijd voor handbikers. Ik vond dat laatste indrukwekkend om te zien. Hoe je met alleen armkracht toch hoge snelheden kunt behalen. Door mijn trainersachtergrond van atletiek weet ik dat er diverse klassen zijn bij ‘gehandicapten’ sport. Een begeleider legde mij uit dat dit ook binnen het handbiken geldt. Fietsen worden compleet op maat gemaakt en er kunnen dus meerdere winnaars zijn. Dit natuurlijke afhankelijk van de klasse waarin ze uitkomen.

Ik schreef net gehandicapt. Dat heb ik bewust tussen aanhalingstekens gezet. Ben je gehandicapt, ben je mindervalide of heb je een beperking. Welke term je gebruikt voor iemand die met zijn armen fietst maakt mij niet uit. Ik vind het gewoon geweldig mooi om te zien dat het kan en vooral dat de atleten het doen. Het labeltje maakt dan niet uit.

De volgende blog zal wat langer zijn, want ik hoop dat ik aankomende week veel mag beleven tijdens de trainingsrit over het St. Jacobsfietsroute.

Reacties

Populaire posts van deze blog

Bijna thuus!

Ik vind dat het goed is

Omkeerpunt