Zien en gezien worden
Na de vakantie van Geertje en mij in Twente is het in principe over met de meerdaagse fietstochten. Vanaf nu ga ik over in een relatieve ruststand. Vanuit de trainingsleer weet ik dat je met rust ook sterker kunt worden. Echt stil zitten wordt het ook niet. Eerder alles op een laag pitje en vooral bijhouden. Daarnaast wat spiergroepen trainen die bij het fietsen wat minder worden belast, maar waarvan het wel belangrijk is dat ze sterk genoeg zijn. Denk daarbij aan de rug en de armen. Dit alles in de hoop om volgend voorjaar zo sterk mogelijk te beginnen aan de laatste trainingen voor het daadwerkelijke vertrek naar Santiago.
Door het wat minder frequent op de weg te zijn zal er waarschijnlijk
ook iets minder te vertellen zijn. De frequentie van de blog zal daarom ook
iets worden bijgesteld. Zeg maar een soort van lichte winterslaap. De
weeknummers in de titel van blog zullen dan ook verdwijnen.
Op speedpedelecs is het verplicht om een achteruitkijkspiegel
te hebben. Op veel elektrische fietsen zie ik ze ook al. Het leek mij wel handig om er ook één op de
fiets te hebben, zodat ik zonder veel moeite kan zien wat er achter mij rijdt.
Ik heb afgelopen zomer een paar spiegels geprobeerd. Uiteindelijk was het weer
een gevalletje van 3 keer is scheepsrecht. Na montage van de eerste twee bleek
dat ik heel veel van mijzelf zag, maar niet het verkeer wat achter mij reed. Bij
de laatste bleek ik gelukkig wel ruim zicht naar achteren te hebben. Ik moet
alleen opletten dat de fiets wat breder is geworden.
Om zelf ook wat beter
zichtbaar te zijn heb ik de reflector van de fietskar vervangen door een lamp
met reflector. Ik ben daardoor bij slecht weer en donkerte hopelijk beter
zichtbaar voor andere weggebruikers.
Het is de bedoeling dat ik straks weer veilig thuiskom. Het
is daarom belangrijk om gezien te worden en ook om zelf te zien wat er rondom
je heen gebeurt. Ik merk zo vaak dat ik fietsers niet zie omdat de verlichting
op de fiets niet werkt of gewoon uitstaat. Dragen ze dan ook nog donkere kleding
’s avonds dan wordt het nog moeilijker. Dit laatste geldt trouwens ook voor
wandelaars. Ik heb al een paar keer op hard op de rem moeten staan, omdat ik
een overstekende wandelaar (op zebrapad) pas op het laatste moment zag. Neon
kleding of hesjes helpen natuurlijk om zichtbaar te zijn.
Laatst fietste ik op fietspad in de bossen bij Havelte. Direct
na een bocht stond 2 vakantiegangers met fietskarren. Ik vermoed dat ze net
regenkleding aantrokken. Stoppen na een bocht was niet handig, maar de neon
regenkleding die ze droegen hebben er zeker toe bijgedragen dat ik niet op hen
gebotst ben.
Reacties
Een reactie posten