De tijd vliegt

Het is nu 26 juli. Gisteren was het de dag van Sint Jacobus. Wat zou dat bijzonder geweest zijn om op die dag in Santiago aan te komen. Voor mij is de aankomst al weer meer dan een maand geleden en nu zit ik bijna aan de Spaans-Franse grens. Nog 1 dag fietsen en dan is Spanje over. 
In de 3 maanden dat ik nu onderweg ben is er veel gebeurd en heb ik zo'n 4450 kilometer afgelegd. Dat laatste is een beetje een gok, omdat Polarsteps te laag aangeeft en mijn kilometerteller te hoog. Ik heb het maar gemiddeld. Nog 1 dag fietsen op de Camino del Norte en dan overstappen op de Jacobs fietsroute die mij terug moeten brengen naar Nederland. Één ding is zeker ik had het voorgeen goud willen missen.
De Camino del Norte is anders dan de overige Camino's die ik gefietst heb. Ik heb iets minder Camino gevoel. Het is meer een sportieve fietstocht, waardoor je geestelijk ook tot rust komt, dan een spiritueel gebeuren. Je ziet ook minder pelgrims. Dat komt deels doordat we niet exact de zelfde wegen volgen, maar hij wordt zover als ik weet ook minder belopen/gefietst. Maar wat is hij mooi. Ja hij is zwaar, maar als je al veel kilometers hebt gereden ( dus getraind) dan is het te doen. 
De natuur vind ik geweldig. De uitzichten over de Golf van Biskaje zijn magnifiek en als je aan de andere kant dan ook nog bossen hebt dan is het helemaal top. Ik volg veel N-wegen. Deze zijn wat groter/breder maar qua drukte vind ik het mee vallen. Het doorgaande verkeer gaat via de grote snelweg, die ik regelmatig passeer. Alleen rond de steden zoals Gijon, Santander en Bilbao is het drukker. 
Steden zijn overigens erg lastig om doorheen te komen, omdat bewegwijzering voor fietsers minimaal is. Eventuele fietspaden houden soms abrupt op en het is niet altijd duidelijk of je wel op een weg mag fietsen. In Bilbao ben ik door een tunnel van 500 meter gereden, waarvan ik tot nu toe niet weet of dat mocht. Op zo'n moment ben je heel blij met het goede fietspaden systeem van Nederland. De Spanjaarden houden zich, over het algemeen,  goed aan de 1,5 meter regel bij passage van fietsers Moeten ze in Nederland ook eens doen. Qua fietsveiligheid zie ik hier nog 1 ding: een knipperend achterlicht. Veel racefietser hebben zo'n ding en het valt goed op. Van ver is het al te zien. Misschien een idee voor Nederland, want nu mag het wettelijk niet zover ik weet.
Het weer hier is over het algemeen goed. Dat wil zeggen de temperatuur is perfect voor fietsen . Tot nu toe 1 dag gehad dat het te warm was. Dit was overigens wel in combinatie met een hoge luchtvochtigheid. De laatste dagen wel meer regen gehad. Daardoor gisteren alles nat moeten inpakken. Echt goed nat. De buitentent droop van de regen en nu weet ik ook weer waarom ik twee tassen achter had: een natte en droge tas. Dit scheelt een hoop ellende. Ik ben ook heel blij met mijn 2 persoonstentje. Hij is licht, maar ruim. In geval van regen kan ik bijna alles binnen inpakken en alleen voor de buitenkant moet ik in de regen staan.
Zoals eerder gezegd is de natuur erg mooi, maar soms kom je historische dingen tegen. Guernica, de stad die door de Duitsers is plat gebombardeerd in 1937. De stad is volledig herbouwd, maar op veel plaatsen herinneren monumenten, foto's en informatieborden aan dat verschrikkelijke bombardement. Nazi-Duitsland steunde de fascisten tijdens de Spaanse burgeroorlog en dit bombardement was een middel wat ze gebruikten om te winnen. Helaas was het ook een generale repetitie voor wat later in Rotterdam gebeurde. Voor mij geeft dit aan dat geweld nooit een middel moet zijn. Sommigen hebben dat volgens mij nog steeds niet begrepen.
Morgen dus Frankrijk. Ik heb gezien dat ik op de heenreis iets meer dan een maand onderweg was om aan de voet van de Pyreneeën te komen. Zover ik weet is de route 'Langs Oude Wegen' langer dan de Jacobs fietsroute. Dit zou betekenen dat ik rond 1 september misschien al weer in Nederland ben. We zullen het zien. Ik hoef mij niet te haasten. Ik ga mij niet haasten, want de tijd gaat al snel genoeg en veiligheid gaat boven alles.
Buen Camino 



Reacties

Populaire posts van deze blog

Bijna thuus!

Ik vind dat het goed is

Omkeerpunt